Motoreduktor – z czym to się je?

Kiedy wymyślono motoreduktory, rynek silników elektrycznych powitał je gromkimi brawami. Czym właściwie jest motoreduktor, jaka jest jego budowa i podstawowe zalety? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule.

Budowa motoreduktora

Przed wynalezieniem motoreduktora, układy napędowe składały się z silnika, wielu przekładni i sprzęgieł, czyli specjalnych mechanizmów rozłączających wały w celu przekazywania momentu obrotowego.

sprzęgło w konwencjonalnym układzie napędowym
Sprzęgło w konwencjonalnym układzie napędowym

 

Motoreduktor znosi konieczność wykorzystania tych elementów. Te elementy znajdują się w jednej obudowie, a dzięki zastosowaniu wielostopniowych przekładni uzyskuje się przełożenia osiągające od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy.

przykładowy wygląd motoreduktora wewnątrz
Przykładowy wygląd motoreduktora wewnątrz

Najpopularniejsze rodzaje motoreduktorów to:

 

  • płaskie – można w nim „upchać” więcej stopni przełożenia
  • walcowe – koła zębate o równych osiach
  • stożkowe – zęby zastosowanej przekładni toczą się po sobie

 

Istnieją jeszcze motoreduktory ślimakowe (ze ślimaczycą) oraz planetarne. Niezależnie od rodzaju motoreduktora, jaki wybierzemy, podstawowe wady i zalety pozostają bez zmian.

Zalety i wady wykorzystania motoreduktora

Do podstawowych korzyści wynikających z użycia motoreduktora są niewielkie rozmiaru. Po prostu wkładamy jeden blok zamknięty w obudowie i nie musimy się przejmować o dobór pozostałych elementów. Trudniej też taki blok uszkodzić czy zalać cieczą. Jednak w sytuacji, kiedy chcielibyśmy osiągnąć większe moce i przełożenia, motoreduktory osiągają bardzo duże rozmiary. Wtedy lepiej zastosować konwencjonalny układ napędowy.

Gdzie wykorzystujemy motoreduktory?

Motoreduktory – czy zwykłe czy ślimakowe – są powszechnie używane w wielu dziedzinach przemysłu. Wszędzie tam, gdzie zależy nam na małych rozmiarach maszyny / szybkiej budowie oraz przenoszone moce nie są zbyt duże, warto wykorzystać motoreduktor. Oczywiście nie sposób ich użyć wszędzie i należy mieć świadomość, że w przypadku awarii motoreduktora zwykle jest on nienaprawialny (w rzeczywistości da się go naprawić, ale nikt się w to nie bawi), zaś w przypadku awarii konwencjonalnego układu napędowego zawsze możemy powymieniać poszczególne elementy. Mimo tej drobnej niedogodności, motoreduktory zrewolucjonizowały rynek napędowy i na stałe weszły do powszechnego użycia w wielu gałęziach przemysłu.