Czym wyróżnia się przekładnia cięgnowa?

przekladnia-ciegnowa-pasowa

Przekładnia cięgnowa jest rodzajem przekładni mechanicznej, w której przenoszenie napędu odbywa się za pośrednictwem cięgna. W zależności od rodzaju cięgna, przekładnia cięgnowa może przenosić moce nawet do 3500 – 4000 kW, co czyni ją jedną z najbardziej efektywnych ze wszystkich przekładni. Co jeszcze wyróżnia przekładnię cięgnową oraz jakie są jej typy? Zapraszamy do lektury naszego artykułu.

Równocześnie polecamy sprawdzić ofertę przekładni mechanicznych na stronie https://stmpolska.pl/przekladnie-mechaniczne.html

Typy przekładni cięgnowych wpływają na zakresy mocy

Przekładnie cięgnowe używa się z powodzeniem tam, gdzie człon napędzający znajduje się w znacznej odległości od napędzanego. Przy tym najmocniejsze są tutaj przekładnie łańcuchowe, ze względu na ich specyfikę działania: puste miejsca łańcuchowa wchodzą w specjalnie przygotowane, zwymiarowane zęby, maksymalizując siłę tarcia. Taka przekładnia zaczyna przeskakiwać i gubić moc dopiero w sytuacji, kiedy koła zębate są mocno wytarte. Aby spowolnić degradację zębatek należy regularnie smarować łańcuch w przekładni, co spowalnia zużycie sworzni i zębów. Niestety, nawet przy najlepiej konserwacji łańcuch prędzej czy później wyciągnie się, co pociągnie za sobą konieczność wymiany.

Innym rodzajem przekładni są przekładnie linowe. One również są w stanie przenosić spore moce, jednak nie potrafią tego robić zbyt szybko. Nadają się do wolniejszych urządzeń, takich jak windy. Prawie każdy z nas widział w życiu choć raz linę nakręcają się na koło wyciągarki w windzie. Stalowa lina z jednej strony przyczepiona jest do koła w silniku, a z drugiej do windy, umożliwiając jej wciąganie i opuszczanie.

Ostatnim typem przekładni, który jest wykorzystywany również jako sprzęgła poślizgowe, są przekładnie cierne. Tutaj przenoszenie napędu odbywa się za sprawą siły tarcia na dociskanych elementach. Często mówi się, że sprzęgło w starych samochodach się „ślizga”. Jest to efekt zużycia się sprzęgła. To główna wada tego rodzaju przekładni. Nie nadaje się ona również do przenoszenia znacznych obciążeń. W przekładniach ciernych, materiały, które mogą o siebie trzeć to np. stal, stal z gumą czy z kompozytem.