League of Legends – nowy, stary model

Witajcie ponownie na moim blogu! Pragnę dziś przybliżyć Wam mój ulubiony tytuł – League of Legends. Sięgnijmy zatem do korzeni tytułu.

League of Legends jest grą z gatunku MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) bazującą na legendarnej modyfikacji do gry Warcraft III: Reign of Chaos i dodatku Warcraft III: The Frozen Throne czyli DoTA (Defense of The Ancients). Ta modyfikacja oparta była o następujące czynniki. Zaczynamy w lewym dolnym (the sentinel) lub prawym górnym (the scourge) rogu mapy w naszej bazie. W naszej bazie znajdował się ancient czyli budynek, który pełnił dwie funkcje. Po pierwsze ancient był miejscem, z którego pojawiały się co pewien czas tzw. creepy czyli jednostki sterowane przez komputer, które służyły do zarabiania pieniędzy. Drugą funkcją ancientu była funckja „przetrwalnicza”. Grę wygrywa ta strona, która zniszczy ancient przeciwnika. Ancient był broniony przez wiele wież. Na każdej z linii były po trzy wieży. W połowie mapy spotykały się creepy sosjusznicze z wrogimi. Pomiędzy alejami mieściła się dżungla, w której pojawiały się co pewien czas neutralne potwory dające złoto i doświadczenie.
Każdy z pięciu graczy drużyny miał dostęp do 112 unikalnych bohaterów, którzy dzielili się na przeróżne klasy. Bohaterowie osiągali maksymalnie 18 poziom, mieli 3 podstawowe umiejętności i superumiejętnosć, którą można było ulepszyć kolejno na 6, 11 i 16 poziomach.

League of Legends jest urozmaiceniem modyfikacji DoTA. Powstała w 2009 roku w studio amerykańskiej firmy Riot Games. Początkowo dosyć uboga, o topornej grafice, niewiele przezwyciężającej grafikę Warcraft III, stopniowo była aktualizowana by osiągnąć dziś swój bardzo wysoki standard. Riot Games urozmaiciło rozgrywkę poprzez utworzenie własnego klienta, systemu mikropłatności (początkowo skórki do postaci, stopniowo rozwijany system skórek totemów, emotikon, dodatkowych kolorów do postaci jak i skórek, oraz dopalacze do puntków doświadczenia, system skrzynek i kluczy), system honoru, a także dwa najważniejsze elementy – system rankingowy oraz rozgrywki profesjonalnych graczy. Poziom rozgrywek od sezonu 1 wzrósł ogromnie. Niegdysiejsi mistrzowie po długiej przerwie mieliby problemy w rozeznaniu w grze. Szacuje się, że gracz na poziomie Challengera (najwyższa obecnie liga rankingowa) z sezonu pierwszego byłby dziś na poziomie gracza niskiego diamentu (według ważności jest to druga liga po Challengerze i niskim Challengerze określanym jako Master).
W grze co pewien czas dodawany jest nowy bohater. Rozróżniamy pięć różnych pozycji, na których można zagrać. Kolejno to toplaner, midlaner, jungler, adcarry i support. Istnieją różne klasy postaci, takie jak marksman (strzelec), tank (dosł. czołg, postać trudna do zabicia budująca tylko i wyłącznie pancerz i odporność na magię), bruiser (wojownik) assasin, support (postać wspierająca adcarry, dzielią się na mage support i tank support).
Riot Games ciągle zmienia postaci i przedmioty, dzięki czemu gracze nigdy się nie nudzą. Ostatnio RiotGames znacznie usprawniło system zdobywania złota w początkowej fazie gry, co przełożyło się na obniżenie częstotliwości wyboru marksmana ze względu na to, że marksman potrzebuje kilku przedmiotów do zadawania odpowiednich obrażeń, a gry stały się przez zmiany w systemie przyznawania złota dużo szybsze, niekiedy kończą się one przed dwudziestą minutą.

Moje osobiste doświadczenie z League of Legends jest dosyć pozytywne, bowiem ta gra przysporzyła mi wiele frajdy i znajomości. Ma ona jednak pewną sporą wadę, jaką jest toksyczna społeczność graczy. Niejednokrotnie można się spotkać z przykrymi odzywkami graczy, którym najzwyczajniej w danej rozgrywce idzie źle, wobec kolegów z drużyny. Jest to zdecydowanie skaza na honorze tak fajnej gry, jaką jest League of Legends. Drugim problemem, który ciąży na honorze gry, jest ciągłe niezbalansowanie wielu postaci. Istnieje paru bohaterów, na których zagrania nie ma odpowiedniego „counterplaya”.